Thursday, January 5, 2012

Dongeng Novelis

Kenapa suka menulis? Kenapa pilih jadi Novelis?

Hmm… sebab sejak lahir sebaik terjaga mata terus menangis 24 jam tanpa henti. Bukan main panik emak pujuk-pujuk dan dodoikan- GAGAL!

Ayah lenguh-lenguh tangan dukung turun naik tangga hospital. Bawa pergi kafe, kedai runcit, taman dan tempat letak kereta- GAGAL!

Emak dan ayah hampir-hampir putus asa dengan wajah kekecewaan-pasrah menatap anak kesayangan yang mulutnya ternganga asyik melagukan bunyi: Uwaaaa!

Tiba-tiba… muncul laungan yang menyentak suasana! “Bantal… bantal! Siapa ingin beli bantal empuk dan elegan?”

Pasangan sejiwa lalu membelikan dua bantal berbeza bentuk. Sejurus dilapikkan bawah kepala dan diletakkan dalam pelukan comel anak kesayangan-tangisan hebat terhenti saat itu juga!

MAGIssssss!

Emosi kagum dan terkesima yang tidak mampu digambar membulatkan hati emak dan ayah dengan andaian: Wah, besar nanti anak kita akan jadi NOVELIS!

Bantal peluk PENSIL dan bantal tidur BUKU itu masih ada tersimpan dalam kotak khas. Masih empuk, elegan dan wangi. Hanya tunggu kemunculan wartawan dan jurugambar saat wawancara khas Di Sebalik Nama Izanor Sharif selepas memenangi 33 pingat penulisan pada satu hari yang indah. Ewahhh~

Oh! Ini memang kisah DONGENG (+__________________+)

No comments: