Sunday, August 14, 2011

Tidak Berjodoh dengan Boboiboy

Cerita hari Sabtu:


Adik perempuan yang bongsu sedang tonton Doraemon. Tiba-tiba adik lelaki  muncul di ruang tamu- mencapai alat kawalan TV sambil mulutnya ringan bertanya:


"As umur berapa?"

"Enam belas..."


"Umur 16 mana boleh tengok kartun lagi."

*****


Cerita keesokan harinya: Hari Ahad sudah tiba!


Lima minit sebelum jam tujuh. Tubuh selesa di sofa, alat kawalan jauh yang sudah berada dalam pegangan ditekan-tekan. Okey! Sudah lihat info dan amat puas hati kerana rancangan yang dinanti-nanti akan bersiaran tak lama lagi. Lalu menjerit (kecil) teruja:


"As! Kejap lagi Boboiboy mula!"

Sepuluh minit pertama kami menonton dengan tenang. Adik lelaki muncul dan As menegur dengan kata-kata yang berbunyi:

"Abang tak mahu tanya kaklong umur berapa?"

Kaklong terpinga-pinga.

"Siapa yang pengaruh agaknya? Mesti ada orang yang suruh kaklong tengok Boboiboy."

As ketawa-ketawa. Tangan adik lelaki sudah panjang mengambil alat kawalan TV. Dia selamba menukar siaran lain seiring meletusnya satu jeritan (ganas + kecewa):

"Janganlah tukar!"

*****


Dua cerita di atas termaktub pada bulan Jun yang lalu. Sebenarnya, tak kisahlah umur berapa pun kan? Kita tengok rancangan TV, drama atau berita sekalipun sebab minat. Dalam kes Izanor, memang tak ada siapa yang pengaruh. Tak ada siapa yang suruh. Sejak iklan animasi Boboiboy terpapar di TV3 hati melonjak-lonjak mahu tonton. Comelnya-comelnya-comelnya! Suka sangat tengok gaya-tengok pergerakan dan tengok warna-warna gambar yang terang. Wah hebatnya-hebatnya-hebatnya!


Okey, nampaknya perasaan ini tercetus hasil pengaruh iklan. Baiklah!:D


Apa pun memang naluri suka tengok benda-benda comel. Dan... Boboiboy tersangatlah comel! Kita tak perlu bercakap tentang Boboiboy. Ambil contoh Shrek: semua peringkat umur pun tengok. Terpulanglah citarasa dan minat masing-masing. Adik lelaki saja cakap macam itu. Konon-konon perli dan menyedarkan tahap umur yang tak layak tengok kartun atau animasi lagi. Eleh! Sebenarnya dia ada rancangan yang hendak ditonton waktu itu. Kalau tak ada, dia pun sama terkebil-kebil dan tersengih tengok gelagat Boboiboy yang cool.


Kak Izanor tulis novel remaja. Okey apa layan Boboiboy, kan? (Fakta menyedapkan hati sendiri dan minta undi sokongan)




Selepas meng-Google baru tahu hakikat Boboiboy yang mampu terbahagi kepada tiga.


Oh. Inilah barisan pelakon-peranan dan kekuasaan yang dimiliki.


*Super Makcik Probe yang PINK*


*Buaian sotong yang melambai-lambai*


Jom ramai-ramai pindah ke sini. Cop jadi jiran Boboiboy!

Rumah baru Boboiboy. Ada basikal setia menanti untuk dikayuh-kayuh lalala.


Orang kuat Boboiboy. Bravo!


Percayalah yang sejak Boboiboy bersiaran mengisi hari Ahad yang ceria, belum sekali pun Izanor dapat tonton satu episod penuh. Kadang-kadang terlupa. Ingatkan hari Sabtu. Selalu tanya adik dan buat dia tertekan. Dengan wajah ganas dia akan menjawab: Hari Ahadlah! Esok!


Esoknya yang sememangnya hari Ahad: hari berkemas + hari bersantai. Macam-macam aktiviti yang dilakukan. Sedar-sedar sudah pukul 9 malam. Huhuhu!


Hari Ahad juga dikenali sebagai hari balik ke kampung. Hari berjalan-jalan mengukur keluasan tanah. Maka... sama ada dalam perjalanan pulang atau masih di lokasi asing yang tidak dapat dipastikan kewujudan televisyen-alat kawalan juga semestinya bukan milik kita. Temujanji bersama Boboiboy hanya tinggal bayangan. Huhuhu!


Rekod yang tercipta setakat ini hanyalah tiga kali. Ya! Ada tiga episod Boboiboy yang pernah ditonton. Sekarang ini sudah tayangan episod yang ke berapa ya? 


Pengalaman satu: baru separuh cerita dan baru masuk iklan kedua. Baru mengenali Boboiboy semata-mata. Baru dapat rasa teruja tengok Tok Aba bancuh Hot Chocolate yang wow! Apakan daya... terganggu oleh adik lelaki yang hobinya menukar siaran sesuka jari.


Pengalaman dua: Kali ini sudah kenal Yaya dan Gopal. Cuma tak tahu-belum dapat tangkap lagi apa jenis-jenis kuasa yang ada. Episod yang tak mampu ditonton dengan aman damai kerana serangan raksasa perampas alat kawalan TV masih berleluasa. Bosan kan? Balik-balik dia yang mengacau daun. (Biar jadi raksasa kejap supaya catatan ini tambah menarik wakaka)


Pengalaman tiga: Yeah! Meraih kejayaan berganda-ganda sebab dapat bertentang mata dengan Boboiboy dan Adu Du dari mula cerita hingga tamat. Sangkanya begitulah... namun dalam tempoh tayangan ada saat-saatnya sepasang mata sempat berlayar. Terkelip-kelip lalu terpejam. Terkebil-kebil lalu terjaga. Ceh!


Eh, kenapa Boboiboy ada dalam kapal angkasa? Tiba-tiba semua orang berkumpul depan kedai Tok Aba, tadi bukan sedang melompat-terbang ala berlawan dengan pihak musuh? Adu Du cakap tentang apa? Kenapa Adu Du gelak-gelak agaknya?


Ceh! Serupa tak tengok langsung. Satu apa pun tak faham. Seolah duduk berkurung dalam bilik biru dan buat skrip Boboiboy versi sendiri. 


Terkini: Ahad 14 Ogos

Tadi berbuka beramai-ramai dengan sanak saudara di rumah wan. Ahad minggu lalu pun tidak berkesempatan. Lagipun di bulan Ramadhan-suasana persiapan berbuka yang tak memungkinkan TV ditonton pada waktu itu. Sama ada sibuk mengangkat pinggan-membancuh air-mengemas dapur dan lain-lain atau... terlupa lagilah adanya.


Itulah... tidak ada JODOH Izanor dan Boboiboy. 

(T_________T)   



*Gambar-gambar kredit untuk Google dan Boboiboy Facebook

No comments: