Thursday, June 2, 2011

5 Tip Memilih Nama Pena (Samaran) yang Cool

Ringkasnya, nama pena atau nama samaran mewakili diri penulis berdasarkan imej yang ingin ditonjolkan. Setiap penulis yang menggunakan nama pena memiliki tujuan masing-masing yang boleh saja dirumuskan seperti:



1- Nama asal yang terlalu panjang.
   
Abdul Ismet Ulam Raja bin Abdul Ismet Ulam Petai

"Siapa nama penulis buku Jenis Ulam Popular? Hm... Abdul Ismet... Abdul Ulam, eh? (terdiam beberapa saat) Entahlah, tapi nama memang ada bunyi ulam-ulam juga!" Ia bukan saja sukar menembusi kotak memori, malah mampu mengelirukan. Entah mana satu tajuk buku dan nama penulis. ADOI!



2- Menepati konsep genre penulisan

Beberapa contoh nama kartunis : Ujang-Cabai-Ubi-Aie-Lalang-Pandan-  

Bayangkan bila kita berbual menyebut tajuk komik 'Ejen 808 dan Mutiara Perak'. Siapa yang lukis, ya? Siapa yang buat komik itu? Nor Noreysah binti Ahmad Janggut memang tertulis di muka surat pertama, namun ia sukar dihafal bagi detik perbualan tanpa memegang komik. Berbanding nama-nama contoh, nama sebegini panjang agak janggal dan tak berapa sesuai untuk kartunis. Hmm!

Nama-Nama Indah dalam Islam : Mawarz Da Bomz

Sungguh tidak serasi dan tidak berkaliber. Pembeli yang baru membelek-belek kulit buku pasti ragu-ragu. Eh, kenapa nama penulisnya kabur dan samar dari indah? Hmm!

Aku, Ipad dan Futsal Gol : Ustaz Haji Mubarak bin Haji Kasimi

Eh-eh-eh... biar betul? Nampak tak? Jelas kan? Memanglah tak salah mahu guna nama sebegini sekalipun. Cuma, sedikit kekok dan macam tak kena saja. Hmm!



3- Pelbagai Cabang Penulisan

Bakat yang meluas. Ada penulis yang hanya fokus terhadap penulisan puisi. Namun, ramai penulis yang mampu mengarang cerpen, novel, skrip filem, lirik lagu dan sebagainya. Ada yang gemar menggunakan dua, tiga nama atau lebih atas sebab tertentu.

Nama sebenar : Siti Mawar Zulaikha binti Malik
Nama pena (Novel) : SM Zulaikha
Nama pena (Puisi) : Mawar Biru
Nama pena (Lirik Lagu) : Mawar B
Nama pena (Skrip Filem) : Zulaikha Malik

Ini masih lagi relevan di antara satu nama pena dengan nama pena yang lain. Masih mampu dikaitkan dan diteka oleh peminat, pengkritik mahupun para pemerhati.

Ambil contoh nama Siti Salmah binti Mahmud dan nama pena pilihannya ialah, SAL. Hanya 3 huruf. Dia baru lagi berjinak-jinak tulis puisi. Hasil naik taraf beberapa tahun kemudian, SAL LIP LAP. Penulis skrip yang semakin dikenali. Dalam setiap dramanya mesti ada lampu yang lip lap lip lap.

Dalam masa yang sama, identitinya sebagai penulis novel, Sophie Sal Kinsella. Ya, sudah terang dan nyata nama pena yang terinspirasi dari penulis terkenal di mata dunia. Nama yang berbeza kerana Siti Salmah sememangnya mahu merahsiakan penglibatannya. Cukuplah, umum mengenalinya dengan nama SAL LIP LAP yang biasa bertentang mata dan ditemuramah pihak media.

Sama ada dikenali atau menyorok di sebalik nama, semua ini terpulang kepada pilihan sendiri. Hmm!

* * *


Baiklah, dengan ini Izanor mempersembahkan 5 tip hasil pengalaman pencarian nama pena sebelum ini. Ia tak semudah terlintas di jalan fikiran. Pilih dan fikir. Fikir dan pilih. Pilih-pilih-pilih...fikir dan pilih! Sudah bersedia mahu fikir dan pilih sehingga terpitam-pitam? Selamat membaca dan mencuba!


1) Maksud yang baik


Seeloknya nama yang dipilih mempunyai maksud yang baik kerana ia akan jadi sebutan ramai. Sebutan yang tidak akan putus selagi penulis masih berkarya dan berada dalam industri buku. Walaupun kita rasa diri tidak popular, hakikat buku yang terpampang di merata tempat: di kedai-kedai mahupun laman web-penulis seharusnya peka. Orang akan terjumpa-terpandang-terbaca dan menyebut nama penulis. Secara tak sengaja dengan TER- pun karya kita ditemui, inikan pula ada yang mencari dan menjejaki. 

Mawar: bunga mawar harum dan cantik bentuknya.
Afiqah: sangat pemurah, sangat berpengetahuan


*Mawar Afiqah*


Tak semua nama memiliki maksud di sebaliknya. Jadi, tak salah kita gabungkan nama sebenar dengan nama pena yang beerti. Semoga semakin ramai yang menyebut-memanggil: umpama mendoakan yang baik-baik buat kehidupan kita.



2) Catchy dan Cool!

Nama yang mudah disebut dan senang ingat-bila sekali dengar terus BANG! bak peluru menembusi otak. Dasyattt! Pilih nama pena sampai ada efek filem aksi polis tembak penjahat? Selagi tak wujud tak terdengar bunyi BANG, sah nama yang tak cukup CC!


Mawar Biru? Fine! Penulis mengaku nama yang belum cecah tahap catchy dan cool. Tapi... itu kira mampu diterima bumilah juga. Eh, bagi peluanglah... okey apa? Hehehe! 


Mawar Biru Berkelopak Sepuluh atau Mawar Biru Berduri Tajam? Oh, tak perlulah! Ini dua contoh nama yang teramatlah perlu dielakkan demi kebahagiaan sejagat. Jangan seksa bakal pembaca buku kita +___+ 



3) Google!

Ini memang penting dan perlu. Taip saja di kotak carian google nama pilihan kesukaan dan lihat keputusan yang terpapar. Sebelum ini Mawar Biru disangkakan amat gah namun ramai pula pengguna di dunia yang dikenali dengan nama itu? Oh, betapa tidak eksklusif!


Maka harus ditukar dan mulakan proses pening-pening kumbang sehingga jumpa yang berkenan lagi. Harus kreatif supaya tampil berbeza. Biar ada keunikan. Apa kata tukarkan Mawar Biru kepada Mawar Biruz? Mawar Berduri jadi Mawar Berdurew? Ini sekadar contoh okey:P


Kenapa mesti beria-ia? Mestilah! Andaikan Aamir Khan baru baca salah satu novel tulisan kita dari perpustakaan. Aamir Khan mahu cari Facebook kita. Dengan teruja Aamir Khan online-taip Mawar Biru dan hasil carian mendapati berpuluh-puluh halaman. Beratus-ratus pun tiada mustahil!


Boleh saja wujud Butik Andaman Mawar Biru-restoran mamak Mawar Biru Maju atau Persatuan Mawar Biru yang memperjuangkan alam sekitar. Itu baru 3 contoh! Aamir Khan sudah penat klik dan klik dan ingat dia ada banyak masa lapang? Aamir Khan mungkin fikir lain kali sajalah. Ya, lain kali yang akhirnya terlupa. Lain kali yang belum tentu ada. Mawar Biru juga yang rugi! Huhuhu, nampak kan peri pentingnya ketelitian merajinkan jari untuk meng-GOOGLE?




4) Tanya sini sana

Tanya pendapat ramai. Yang dekat atau yang jauh. Lagi ramai lagi bagus. Mereka boleh bagi komen dan kritikan. Seolah kita berada dalam satu kumpulan perbarisan. Sepatutnya kita hentak kaki kiri, tersilap hentak kaki kanan. Orang belakang boleh nampak kesalahan. Manakala orang kiri kanan pun boleh tegur jika ada tersalah gerak tangan-kekurangan gaya baju seragam.


Jadi... kongsikan dan sebarkan senarai nama pilihan kita pada kawan-kawan yang dipercayai mutu pengadilannya. Mereka akan jujur dan ingin yang terbaik buat kita. Ambil peratusan paling tinggi.


Thats how i`m do it!:D


Tapi... bergantung tahap keras kepala-jenis keluli sangat memang tak akan ikut pilihan orang lain pun.



5) Keselesaan

Apa yang kita suka? Kenapa Mawar Biru? Sebab memang suka bunga mawar dan warna biru. Alahai, budak tadika pun boleh jawab:D


Memang itu hakikatnya. Buat apa perlu jadi sesuatu yang lain yang tak menggambarkan personaliti sendiri? Mungkin terlalu ingin nampak hebat tanpa sedar memilih nama: Diva Mawar Da Bomb. Okey, yang tersiratnya bagus bagi menaikkan semangat dan membesarkan imej. Tapi tak selesa pun tak guna. Kita sendiri yang rasa janggal. Percayakan diri dan naluri! Ini faktor nama Izanor dipilih. Nama yang cukup dekat dan akrab di telinga.


Dekat + Akrab = SELESA


Sekianlah perkongsian yang dapat diberikan. Semoga ada manfaat bagi sesiapa yang masih tercari-cari nama pena demi penampilan COOL dan terkini. Ewah!

Hm... apa maksud nama Izanor Sharif? Apa yang cool dan catchy sangat ya? Berapa lama meng-Google buat kajian keunikan nama pilihan? Agak-agak, ramai tak yang jadi mangsa dera Izanor semasa senarai nama disebarkan dan mendapat keputusan yang memuaskan skrin hati? Nantikan catatan yang seterusnya, sampai bertemu lagi. Daa!:D

5 comments:

Ilmar Imia @ Fathi Ramli said...

Betul, betul! Memang payah nak cari nama pena dan adakalanya nama yang kita suka pula dah ada orang lain guna =)

Izanor said...

Ilmar Imia:

Itulah...sangat tekanan,kan:)

HAJAR said...

memang terbaiklah kak!
Agak-agak nama pena untuk saya apa yg sesuai ya?
hehe..konon-konon bakal jadi novelislah dah fikir nama pena..hee..

Nurul Najwa said...

seronok saya membaca!

DD said...

Nama pena saya, Qisharina Izora.