Friday, June 24, 2011

Menulis di Halaman Rumah

*Prolog*

Penulis sepenuh masa?

Ya! Menulis-menaip-bersama keyboard inilah. Memang matlamat hidup seharian sebaik terjaga mata pergi mengadap si dia yang dalam bahasa Melayu: papan kekunci. Sangat berkuasa sehingga mampu mengunci jari dan fokus. 


Bab Satu: Duduk diam-diam

Biasanya menulis di mana ya?

Kebanyakan masa menulis di rumah. Jarang sangat keluar. Risau bila keluar konon mahu ambil angin di taman tasik-tiba-tiba berkayak dan bagi ikan makan. Pergi taman permainan lagilah-nanti tak fasal berebut dengan kanak-kanak comel sebab tak boleh jumpa buaian. Mesti mahu buai laju-laju. I love buaian so much:D Erk! Lebih baik jangan keluar jika tak pandai kawal kehendak. Ada juga keluar, tapi tak jauhlah. Setakat luar di halaman rumah.

Bab Dua: Amboi meriahnya selerak
Bab Tiga: Berusahalahhh

Ini halaman rumah Izanor?

Ya. Daun-daun kering musuh sejati yang tak pernah mengalah. Benci. Hasil pokok mangga dan jambu yang merimbun. Selang dua ke tiga hari okey lagi. Masuk seminggu mulalah kelihatan seperti rumah tinggal yang amat kasihan. Dua minggu? Tiga minggu? Ah, tak perlulah buat eksperimen selama tempoh itu. Bayangkan saja!

*IKLAN *

Ini pokok sakat. Kak Izanor tak kenal sangat jenis-jenis pokok. Kenal sakat sebab antara tanaman di rumah dan sebab kembang-besar bagai mengalukan tetamu yang berkunjung. Ada ketika daunnya rosak dan tak cukup zat. Gambar menunjukkan tempoh sihat dan segar. Hah, jangan tak tahu yang SAKAT ini ada membuat penampilan dalam Aku Mahu Superbibik. Sewaktu Ina mahu meracun pokok-pokok kesayangan ibunya di balkoni, ingat lagi? Kak Izanor mahu fikir lima jenis tanaman pun pening ya! Ruang balkoni agak kecil, jadi mestilah pilihan pokoknya sesuai. Okey... please say hai to SAKAT my inspiration;)


Bab Empat: Yeah sudah bersatu dan terkumpul di sana

Wah, siapa yang rajin membersih dan menyahkan pihak musuh?

Superbibiklah! Menyapu sudah jadi tugasan wajib. Cinderellah pun terlibat sama. Oh? Bertuahlah sangat ada Superbibik dan Cinderellah di sisi. Tak-tak-tak! Izanor buat sendiri okey. Sapu dari sudut A sampai Z. Kumpulkan daun-daun yang berpecah belah menggunakan kudrat. Fuh, bertitis-titis peluh jadi bukti.


Bab Lima: Pemandangan yang semakin menyakinkan pandangan

Selalu rajin seorang diri tanpa bantuan?

Haish, salah soalan... tukar perkataan selalu dan rajin. Sebenarnya, bukan selalu ingin melayan karenah musuh-musuh yang suka gugur dan bersepah ini. Hanya bila mata rasa terseksa-tercucuk, baru ringan tangan capai penyapu. Kadang-kadang, ahli keluarga yang lain turut masuk campur. Turut ringan tulang tangan. Jadi, ikut giliran siapa rajin siapa ada masa lapanglah. Tak pernah lagi buat jadual pertempuran dengan musuh-musuh si daun kering. Kesimpulannya, memang tak rajin (pengakuan eksklusif woh).

Bab Akhir: Okey... boleh hidupkan laptop dengan hati senang

 
Motif sebenar terbongkar. Yalah, asyik terkurung dalam rumah pun tak bagus juga. Sesekali mahu rasa tiupan angin luar dan tukar lokasi menulis. Bila berada di luar, persekitaran yang selesa amat didamba demi penjanaan idea-idea. Kononlah. Itu yang suka atau tak-mesti juga bersihkan halaman rumah. Bertukar watak Superbibik dan Cinderellah untuk tempoh menyapu semata-mata.


Ah, aktiviti yang bagus buat Izanor yang jarang bersenam (setakat lompat bintang 3 minit sehari). Ah, tak kisahlah tak rasa terbeban pun. Hah, sila... silakan daun-daun. Silakan buat persembahan berguguran secara konsisten. Ewah!


Menulis-menulis-menulis. Selain dari menulis, banyak aktiviti dan urusan lain yang mencelah-bersilang pangkah di antara TIK TOK putaran jam. Salah satunya tugasan yang inilah: memastikan halaman rumah yang terjaga bersih tanpa cela. Kita tak mampu mengelak dan harus berkompromi dengan pelbagai tugas yang sentiasa muncul.


Sama ada tersiput-siput mahupun terkejar-kejar, terpulang kepada kita bagaimana mahu menguruskan setiap perkara. Menjadualkan disiplin diri. Terkini, Izanor sedang menyusun rangka-rangka bagi manuskrip siri Aku Mahu yang seterusnya.


Sibuk? Ya. Tamat tempoh bagi melengkapkan manuskrip ini seakan di depan mata. Menulis kisah Aku Mahu Naik Cruise pastilah tidak semudah menyebut tajuknya. Lebih-lebih lagi melibatkan The Wannababes sebagai teraju utama. Tujuh kepala tujuh ragam. Oh! Tekanan menulis Aku Mahu Superbibik masih terasa.


(>_________< )


Namun, itulah cabaran pahit manis menulis. Tekanan pasti ada. Cara yang paling berkesan ialah, hadapi rasa tekanan dengan positif. Semakin tertekan semakin berusaha. Okey, sekarang penulis mahu tempah tiket Titanic dan Black Pearl. Harapnya dapat tenggelam dengan kebiruan laut dan pengalaman indah di atas kapal mewah, yeah.


Apa? Black Pearl?

No comments: