Wednesday, August 24, 2011

Catatan Ramadhan 3: Tiba-tiba Jadi Chef

Cerita dua minggu lalu: Sembang adik lelaki dan kakaknya.

"Saya sudah dapat tapak gerai. Esok kita berniagalah. Kakak masak nasi beriani!"

*NASI BERIANI*


Kakak terpana! Kerut di dahi dan kerut di hati. Kakak dia yang tak pandai masak ini disuruh masak NASI BERIANI? Goreng pisang tak apa lagi. Bertuah punya adik.


(Memanglah tahu cara masak dan pernah kecoh-kecoh di dapur demi seperiuk nasi beriani. Masakan untuk diri sendiri dan famili. Jika berombak atau tercucuk perut pun kita-kita saja. Ini sembang berniaga. Ini sembang tentang kepuasan pelanggan yang sentiasa betul. Nope! Tiada ruang untukmu wahai BERIANI)

"Kita jual benda lainlah..."

Jawab kakak selepas berminit-minit terdiam dengan kerut yang masih tertimbul.

"Semua benda orang lain sudah jual. Saya sudah buat siasatan."

Balas adik lelaki yang sungguh bercita-cita.


Nasi terkeras-nasi terlembik-kurang rempah-terlebih kuning atau oren-kuah dal tak pekat-ayam kurang perisa dan... bilik kebal dalam otak kakak ligat menyenaraikan kesan-kesan buruk lalu menyingkirkan terus menu NASI BERIANI dengan jayanya. Kakak buat keputusan muktamad tanpa perlukan penasihat. Kakak yang kena jadi tukang masaknya pun.


Satu hari dihabiskan dengan berfikir-pilih menu dan buat akaun modal (+______+)


Kami sepakat ingin berniaga rojak! Percayalah bahawa resepi diambil dari internet. Sangat skema dan ikut bulat-bulat sukatan bahan-bahan yang tertera. Sangat percaya masakan ini pasti wow punya.


Atas dasar percaya dan skema, Izanor yang seumur hidupnya tak pernah memasak ROJAK dengan terbuka hati bertukang di dapur dalam status berpuasa. Ya! Dengan bahagia (naif) menjual air tangannya tanpa kritikan Cik Jari dan Encik Tekak.


Waktu berbuka puasa hari yang sama:

"Kurang masam dan kurang manis."

Itulah komen dari ahli panel (emak merangkap ketua chef ) minit pertama menjamah rojak yang pada anggapan Izanor pasti wow kelazatannya.

"Kuah tak rasa kuah rojak."

Ahli panel kedua (adik bongsu yang alergi dapur) berwajah serius sehingga tak mahu habiskan baki rojak di pinggan.

"Belum pandai lagi."

Hanya sekadar merasa satu dua sudu. Tindak balas ahli panel ketiga (ayah) sambil tersenyum-senyum.


Rasa okey-okey. Memanglah apa yang dikata para ahli panel itu benar. Siapa suruh masak tanpa merasa? Siapa suruh masak tanpa melakukan ujian malam sebelumnya? Jadi-jadi-jadi... terima sajalah hakikat terbentang. 


Adik lelaki yang baru pulang (dia berbuka di tapak bazar Ramadhan) dengan wajah ada senyum-angkat baki rojak dan letak di atas meja.

"Kuah rojak rasa okey, kan?"


Tak dapat dipastikan lahirnya reaksi itu sebenar-benar kerana okey atau sebab perut kosong yang terisi apa pun tak ada bezanya. Mungkin juga reaksi neutral seorang peniaga.

Maafkan daku wahai para pembeli kerana terlalu positif.

(T_________T)


Itu hanya cerita hari pertama. Hari seterusnya sudah yakin dan berganda positif sebab sesi masakan berlangsung sebelum sahur (tamat era kenaifan). Hari yang lain juga sudah ada penambahan menu. Wah!    




-11.30 malam: Proses pembekuan-



-1.00 pagi: Paparan khas dari muka periuk-



-Tiga rasa 4.00 petang-



-Menanti keberangkatan 4.30 petang-


Cabaran membikin mee rojak:

-Ada banyak bahan-bahan (leceh dan remeh dan kena ingat)
-Ada banyak langkah-langkah (merebus-memotong-mengisar-menggoreng)
-Kami berbincang (bertikam lidah) potongan timun-tauhu-cucur udang yang sesuai.


Memanglah ada para askar yang membantu. Tapi, mulut Izanor tak henti menegur-asyik ulang ayat sama dengan vokal tinggi: "Eh! Salahlah! Jangan potong macam itu!" atau "Eh! Salahlah! Letak timun dulu baru tauge!" dan beberapa ayat sedondon dengannya. Siapa yang belum kenal pasti cop Izanor si bos yang cerewet. Huhuhu!


Maklumlah...tiba-tiba jadi chef. Tiba-tiba jadi peniaga. Hah! Mana boleh berperangai normal dan buat tidak kisah. Nanti dapat surat dari pembeli-pembeli yang rasa tertipu dan terus tubuhkan page Facebook-Beribu yang LIKE dan kutuk-kutuk? *imaginasi terlampau hihihi*



-Hasil papan nama kehabisan dakwat pen marker-


Rojak Special atau Rojak Sedap sudah selalu orang guna. Kami fikir-fikir mahu pilih nama apa. Adik lelaki yang cadangkan nama ROJAK GEBU. Nama tercetus dari gelaran (ejekan) salah seorang sepupu. Dia memiliki tubuh sihat dan tembam. Dari jauh atau dari dekat memang kelihatan gebu tak ragu-ragu.



-Okeylah. Dapat bantu tingkatkan skil mengira. Kira modal bukan main detail-



-Itu dia sepupu gebu (kurang gebu kerana berpuasa). Sempat online sementara masuk kerja-




Lihatlah sangat kaya-sangat gebu dan berbaloi-baloi dijual RM 2.00 kan?


Rekod berniaga hanyalah selama 5 hari. Tiada pelanggan yang fanatik rojak (ini bukan fakta sedih ya). Tiada pelanggan yang ketagih dan termimpikan rasa rojak (juga bukan fakta sedih) Kami ada komitmen lain terhadap rumah dan kehidupan peribadi. Lagipun, sangat penat tiap hari. Tambah pengalaman itu yang penting. Hmm... apa pun memang seronoklah! :D

No comments: