Saturday, December 8, 2012

Perjumpaan Tahunan AinMaisarah 2012 - Menara Kuala Lumpur

Kringgg! Terjaga, mematikan bunyi jam dan bergegas merempuh pintu bilik air. Hm? Sebenarnya, tidur agak lewat melebihi jam dua pagi-seakan koma seperti Fizz Fazlullah, jeritan jam langsung tidak memberi kesan. Mujur ada teman serumah yang baik budi mengejutkan diri ini dengan sebaris ayat, "Bangun... awak mahu pergi awal, kan?"

*Shawl belum digosok - tugasan pendaftaran - azam mahu terpacul di Menara KL selewatnya 8.30 pagi* 

Ketiga-tiga bayangan ini bergabung dan muncul serentak! Mencapai telefon bimbit, melirik angka yang tertera dan virus panik pun melanda. Betul-betul serupa dengan babak dan 'feeling' Ina yang lewat bangun di bab pertama Aku Mahu Superbibik. Oh! Tarik nafas mencari ketenangan, tuala dan bergegas merempuh pintu bilik air.

Selesai sepersalinan BIRU. Stokin juga biru, biru yang cair seakan putih. Hamboi.

Lalalala. Lagu riang dalam hati menemani langkah demi langkah ke stesen Lrt. Kurang 5 minit jaraknya dari kondo tumpanganku. Semakin dekat menghampiri, eh... rasanya pintu masuk jenis besi itu masih tutup? Langkahan kaki terus maju dan terhenti membaca notis makluman: Rupa-rupanya setiap hari Ahad pintu  hanya akan dibuka jam 8.00 pagi.

Apa? Lagi 40 minit mahu tunggu? Lagu riang bertukar rentak. Tiada lagi lalalala. Ia bertukar menjadi...

Lah lah lah lah... bertabahlah! (>_____________<)

Penantian dimanfaatkan dengan aktiviti bersarapan sambil memerhatikan persekitaran dan bermonolog sendirian. Kemudian, perjalanan dalam gerabak Lrt yang memakan masa 20 minit bagaikan tidak terasa kerana ada majalah jadi peneman. Majalah yang memuatkan puluhan fesyen lilitan tudung. Konon mahu mencuba salah satu teknik terkini. Apakan daya, terlajak tidur tidak memungkinkan azam seputih salji itu, isk!

Pasrah. Lilit sahaja gaya biasa yang superpantas-tanpa cermin pun gerenti jadi. Hehehe!

Selamat tiba di stesen Dang Wangi. Teksi! Itulah yang kita cari. Sebelumnya, beberapa kali lambaian segunung harapan tidak dipedulikan. Namun, sudah tertulis rezeki bertemu geng-urusetia yang turut bertugas di Menara KL. Kami berkongsi satu teksi, episod lewat-panik yang serupa dan serba ringkas biodata diri.

Hai kawan baru nama Melati!^^  

Kesimpulannya, Izanor lambat setengah jam. Menjejak saja pintu Galeri, tanpa sempat bertegur sapa, terus meletakkan beg dan kelam-kabut menghadam proses borang pendaftaran bersama Editor Ann.



Di sebalik tabir...

1) Banner AinMaisarah menghiasi halaman tangga. 2) Warna-warni belon. 
3) Studio mini by Asyiqs Bridal.



Taklimat dan Perkenalan.


Majlis dimulakan dengan pembahagian rumah sukan. Para penulis lelaki mengetuai setiap pasukan: 

Aman Wan - Kuning. 
Azanil Fitri - Hijau. 
Naim Jalil - Merah. 
Alam - Biru.

Ya-ya-ya... tanpa perlu dipaksa atau menembokkan muka, pencinta biru ini terus dipakaikan Mahkota Penolong Rumah Biru. Seisi dewan bagai mengerti suara hati Kak Izanor. 

^^(~____________~)^^ Ini bukan telinga arnab, ini mahkota. Percayalah...

Sesi berkenalan sesama ahli pasukan. Semua peserta sudah ada pelekat nama yang membantu kelicinan komunikasi dalam bulatan. Bila-bila terlupa, hah... jeling saja ejaan nama yang tertera. Sukses! Ahli rumah Biru ada seramai 24 orang (atau 25?) - menariknya ada dua orang Nana, seorang nama Aqila dan seorang lagi Aqilah.

Go Biru! Go go go! Tagline kami rupa-rupanya adalah tagline pilihan rumah Hijau juga (yang hanya diketahui di hujung cerita ini). Selain itu, ketua Alam turut mencadangkan ayat tambahan yang berbunyi: Malu tapi mahu. Haha! Hanya ahli rumah Biru yang tahu. Semua setuju, namun kami jarang menyebut atau mengumumkannya. Sepanjang setiap acara sukan dijalankan, memang tiada jerit-jerit tagline melainkan perkataan BIRU sahaja. 

Penutup peperangan rumah sukan, Tuan Pengurus meminta setiap rumah melaungkan tagline mereka. Ketika rumah Hijau bersemangat menjerit 'Go go go!', kami semua terkejut dan secara automatik perlu menukar tagline. Tuan Pengurus yang berdiri berdekatan, spontan ketawa dan berkata, "Hai macam ada yang sama..."

Ketua Alam kata, kita sebutlah tagline yang 'Biru! Mahu Tapi Malu'. Semua mengangguk tanda seperfahaman. Namun, apabila tiba detiknya... hanya satu suara yang bergema! Suara Ketua Alam yang siap dengan aksi menggenggam penumbuk! Hehehe! Sama ada ketua Alam tercepat sesaat berbanding ahli pasukan atau kami masih tidak bersedia 'blur' kerana penukaran tagline yang serta-merta berkuatkuasa. Detik lucu itu dapat ditonton menerusi video ini. Klik-klik-klik!



Menaiki Menara dan Menonton Teater.

*Musuh yang berlakon mesra sebelum perang rumah sukan bermula*

Selepas meneropong lokasi rumah masing-masing pada ketinggian 288 meter, mengelilingi bulatan menara, bergambar sambil berbincang strategi bersukan, kami semua turun dan menuju ke dewan teater.

Makan mihun dan tonton persembahan yang bertajuk Hooray Hooray!:D

Oh! Blogspot menghadkan jumlah kemasukan gambar. Pelbagai aksi dan memori ketika pementasan teater dan juga penjajahan menara boleh dilihat di sini. Silakan klik! Facebook AinMaisarah.


Sukaneka 1: Kapal Terbang Kertas @ Roket Kertas.

*Puan Ijang bertudung hijau-pelontar roket yang hebat*

Perang dimulakan dengan acara yang pertama. Bertemakan warna rumah sukan masing-masing, setiap kumpulan dibekalkan kertas A4 yang serasi bersama peserta. Pelbagai bentuk roket hasil kreativiti terpendam kini terserlah. Ada roket tajam, berkepak lebar, muncung tirus, berekor panjang, dan berlapis ala roket yang berjaket pun turut kelihatan. 

Riuh dan kecoh! Teknik lontaran juga sememangnya menampilkan aksi-aksi yang tidak tercerita. Maklumlah, semua askar menggalas misi kemenangan. Harus melontar-menghunus roket tepat menuju kota sasaran. Lontar-baling-lontar, tiba-tiba... adik Mizi-Askar tercomel rumah Biru yang berdiri bersebelahan kotak hampir-hampir tertelan roket. Oh! Babak yang mengundang tawa dan cemas. 

Perang Roket ini benar-benar serius (X_____________X)  



Sukaneka 2: Melastik Kumpulan JOI.

1) Tim rumah Hijau. 2) Hero rumah Kuning

Papan kertas yang bertampalkan watak-watak jahat Hero Sri Bangsar seperti Mama Mia - Papa Jon - Mr. Pinki - Encik Ais - Puan Krim disusun dan bersedia untuk ditumpaskan. Pengalaman membikin peluru dan bermain perang-perang zaman kanak-kanak amat membantu. Nama pun ada tiga orang adik lelaki. Maka, Kak Izanor bersungguh-sungguh memantau setiap peluru buatan para peserta.

Macam mana Aina, boleh buat peluru? Zuki, peluru sudah siap? Tengok Hanis punya peluru... hm, Aisyah okey? Mana Mizi punya peluru? Tuuu dia periksa seorang demi seorang. Belek dan pegang sama ada lipatan peluru benar-benar padat dan mampu menumbangkan pihak musuh. Lulus! Selepas itu, siap melakukan demo cara melastik yang betul. Manakala ahli rumah Biru yang sudah mahir turut menunjuk ajar rakan-rakan lain. 

Pertunjukan bermula. Setiap peserta hanya berpeluang melastik sebanyak 3 kali sahaja. Pussss! Heroin dan pelastik tepat rumah Biru jatuh kepada Alia! Dua watak jadi mangsa lastikan getah tajam admin Fanpage AinMaisarah itu. *tepuk-tepuk*


Sukaneka 3: Membina Menara Tocang Emas.



Menurut Tuan Pengurus dan AinMaisarah, mereka mahu Izanor turut jadi juri bersama bagi acara ini. Sempena kredit kepada penulis yang mencipta menara ini dalam novel Cinderellah VS Rapunzellah. Namun, mereka berdua curiga dan meragui kejujuran penolong rumah Biru yang mungkin melebihkan pasukan sendiri. Betul! Keraguan yang bertempat! Berkubur sudah hasrat murni mahu menambah bintang BIRU di papan markah. Lalalala~

Empat bungkus straw. Gunting. Salotip. Kertas. Apa saja bahan bagi hiasan-terpulang idea masing-masing.

Ehem! Biarlah rahsia. Betapa kelam-kabut dan bergemuruhnya jiwa semua ahli rumah BIRU apabila baki 30 saat diumumkan... melukis dan menggunting ejaan nama. Menampal 'bunga ros keronyok' pada kaki botol menara. Berebut-rebut mahu gunting dan salotip. Bergegas menyelit-cucuk hiasan roket. Biarlah rahsia...

(^________________^;) Hahaha! 


Sukaneka 4: Perarakan Rumah Sukan.



Dalam jarak 10 meter mendekati pentas-mencatat rekod sebagai perarakan paling pantas dan tiga kelip mata dalam dunia. Sebenarnya, ketika perjalanan menuju ke lif dan menaiki menara, barisan peserta yang beratur berdua-dua sememangnya mencipta pemandangan satu perarakan yang berjaya. Bagi acara sukan yang ini, setiap pasukan bertanggungjawab mempamer imej dan gaya terbaik di atas pentas. Ala Next Top Rumah Sukan Model gituuu^^

Kami diberikan kain, tuala, topeng dan topi. Terserah mahu mencipta penggayaan yang bagaimana bagi memikat hati juri. Lihat ahli rumah Hijau yang berfesyen menutup mulut-ada tabung derma Gaza-simbol cintakan keamanan. Terbaekkk! :D 


Sukaneka 5: Twinlimpik Sri Bangsar.


1) Tiup belon sehingga pecah. 2) Masukkan benang ke lubang jarum. 3) Menyepit kacang menggunakan chopstik. 4) Bawa bola ping pong dalam sudu. 5) Bawa buku tanpa menggunakan tangan.

Syarat pertandingan adalah para peserta digandingkan-tangan diikat di antara dua orang. Setiap pasukan menghantar 5 pasangan kembar yang terkuat. Selepas itu, setiap pasangan dikehendaki menyempurnakan tugasan yang diberikan. Lima cabaran dan tekanan yang berbeza. 

Seronok! Saksi di tempat kejadian pada 2 Disember yang bertuah sudah tentu menyaksikan kesukaran belon pasangan pertama rumah Biru yang tidak pecah-pecah. Semua hadirin turut menonton kegigihan para peserta melaksanakan misi ini tanpa kompromi. Paling istimewa, apabila ahli rumah Biru cekal menamatkan sukaneka, walaupun sudah ketinggalan jauh berbanding tiga rumah sukan yang lain.




Lihatlah. Bukti ketua dan penolong rumah BIRU yang terpacak memberi seribu sokongan dan kata-kata semangat tanpa henti, namun... namun...tiada apa yang dapat mengubah realiti keputusan peperangan ini. 

v
v
v
v
v
v


Tahniah berbintang-bintang buat rumah KUNING! Tahniah juga rumah HIJAU dan rumah MERAH. Tahniah setinggi awan kepada semua pembaca yang menghadiri Perjumpaan Tahunan AinMaisarah kerana melakukan yang terbaik.^^ 


Alhamdulillah. Walaupun rumah BIRU menempah tempat terakhir, namun Kak Izanor berbangga dan gumbira dengan semangat kerjasama berpasukan yang dicurahkan oleh semua ahli. Sayang semua The Biruz selama 365 hari!  Kita berusaha mendaki tangga lebih tinggi tahun 2013 okey? Janji jari kelingking.


v(^________________^)v


Mempersembahkan 6 Penerima Anugerah.



Miss Pinky
Mr Pinky 
Miss Glamour 
Mr Handsome
Atlet Terbaik 1
Atlet Terbaik 2




Fuh! Phew! Akhirnya selesai majlis yang berlokasikan Dewan Galeri Menara Kuala Lumpur. Semua sudah lega-hati girang lalu mengabadikan foto secara beramai-ramai. Empat pembaca yang lambat pulang turut menyertai potret yang berkonsepkan posing sesuka gaya ini. Sampai kita bertemu lagi pada perjumpaan yang akan datang.

Senyum-Senyum Bunga!^^

6 comments:

Amir Pinky said...

wah entri yang menarik,suka part anugerah dan masa tagline Biru tak tersampai akibat kebluran yang maha dashyat.hehe..apapun seronok berada satu rumah dengan kak Izanor dan Abang Alam yang memang (ketua) mesra alam..

Izanor said...

Malu tapi mahu! Hahaha! Thanks Amir! Kak Izanor pun sudah baca semua entri di blog Amir... ada banyak part lagi :D

HANIS MAISARAH Hisyam said...

waaaaa!~ lagi hebat dari entry blog saya!~

HANIS MAISARAH Hisyam said...

wah!~ awesome sangat!

Izanor said...

Hehehe. Terima kasih Hanis yang memang AWESMOME! Sebab suka catatan ini dan taip komen dua kali :D

Arena najwa said...

Wah.bestnya!!Tp bila saya baca semua ni saya ada terfikir bilalah Perjumpaan tahunan Kak Ain Maisarah nak ada dekat Kuantan,Pahang??Harap2 perjumpaan seterusnya ada dekat sini...Kak Izanor pujuklah Kak in..please KAk izanor!!*Muka merayu*hehe