Wednesday, December 7, 2011

Pujaan Hati Izanor


This is Leon Lai my first LOVE. Really? LOVE? Are you out of your mind? Well...


*Dreaming*


Okey CUT!


Kami mula kenal sejak tahun 1992. Eh... pembetulan! Hanya saya yang mengenali dia. Menerusi drama bersiri bertajuk The Breaking Point. Dia memegang watak hero hebat meraih simpati saya dan emak. Ya, saya dan emak penonton unggul drama-drama di televisyen. Kami sering saja mengecewakan hati ahli keluarga yang lain kerana kemenangan merebut remote control sepanjang zaman yeahhh.


Kami mula menyukai di antara satu sama lain. Fine! Itu satu penipuan. Sekali lagi, hanya saya yang menyukai dia. Huhuhu sungguh sadis fakta ini. Dia yang entah muncul dari mana (dari dalam drama) tiba-tiba saja mendaki tangga-tangga istana hati seorang kanak-kanak remaja dan akhirnya bermaharaja di sana. Kanak-kanak remaja itu ialah saya. Sungguh berani berpijak dan seterusnya menetap dalam istana hati saya. Dia ingat dirinya itu siapa???


*Blinking Eyes*


Dia adalah kesayangan beta. Dia bagaikan hero keadilan. Dia seperti piala emas. Dia juga juara carta. Setiap yang terbaik adalah pengiktirafan dari dunia saya untuk dia. Dunia yang penuh warna pelangi. Dunia saya di zaman lalu. Zaman kanak-kanak awal remaja, sedang remaja, dan lewat remaja saya. Cerita tentang dia adalah kenaifan perjalanan usia belasan tahun saya.



Lucu, teruja, gila-gila, di luar kawalan, emosional dan banyak lagi. Pelbagai rasa menterjemahkan kisah pengalaman Izanor menjangkau 20 tahun ini. 


*Since 1992 with LOVE*




Memperkenalkan Leon Lai. 


(^____________________^)v


Nama penuhnya Leon Lai Ming. Dia... poojaan hatiku! Apa? Tak kenal? Langsung tak pernah tahu?


*Talk to the screen*



Biasa. Sudah biasa sangat dengan tindak balas yang sama. Memang jarang jumpa orang yang kenal. Baik dulu mahupun sekarang. Bila orang tak kenal, huii jiwa tersangatlah geram dan bengang. Bila orang kenal, pun tak okey juga. Timbul pula rasa marah. Konon orang lain tak boleh kenal poojaan hatiku. Parah dan kronik hehehe!



Four Heavenly Kings: Gelaran yang tercipta. Bintang Cantopop ini mendominasi dunia hiburan awal 90-an. Mereka menguasai televisyen-majalah-panggung wayang serta duta iklan yang sering jadi rebutan. Dari kiri, Andy Lau-Jacky Cheung-Aaron Kwok dan... Leon Lai! Itulah, tiga nama yang lain itu cepat saja orang kenal. 


*sekarang zaman Kpop*



Mempersembahkan barisan bukti yang kukuh lagi nyata. Bukan rekaan dan bukan mainan.


*LIVE from Bilik Biru*




Ceria mempamerkan bakat kreatif di belakang buku nota Geografi tingkatan empat.



Ini buku conteng. Lihat nama yang tertera: Oh, perasaan yang sungguh perasan.



BBF yang sehati dan sejiwa. Spontan hantar surat dengan nama ciptaan sendiri. Spontan yang berkali-kali haha~




Dua kad yang berbeza. Satu dibeli dan satu lagi buatan sendiri. Tahun yang sama-kad hari lahir. Tanpa dirancang dua orang teman rapat tampal gambar poojaan hatiku. Memang sama sebab digunting dari majalah keluaran terkini pada waktu itu. 

*So cute and so sweet*




Setahun kemudian versi ini pun ada.



Kaset pertama yang dibeli dengan tabungan sendiri. Kaset dia berbaju hijau. Dua tahun kemudiannya beli lagi satu dan seterusnya. Memang setakat tiga ini saja. Faham dua tiga ayat pun layan~



Dedikasi dalam bentuk esei. Bertungkus-lumus melilau mata buka tutup kamus semasa menulis. Terasa sungguh berbaloi disokong guru yang tandakan (betul) dari A to Z. Lihatlah titik di atas huruf i (nama Leon Lai) yang anggun bergaya. Memang sah zaman remaja yang naif lalalala~




Kisah 2009: Salah seorang BBF hantar kad kahwin pun masih taip begini.




Tiba-tiba rasa rindu zaman itu. Zaman ada pencil box (kotak pita video yang diubahsuai) balut dengan gambar poojaan hati. Asal terjumpa gambar mesti gunting. Jumpa majalah mesti beli. Semasa hendak cuba dakwat pen di kedai sebelum yakin membeli, mesti conteng nama Leon Lai. Entahlah, hairan seribu hairan kenapa tak minat orang Melayu. Ada memang ada. Biasalah, ramai kenalan-artis-atlit pelbagai bangsa yang kita suka. Cuma, tak ada siapa yang dapat lawan cahaya kegemilangan yang dipancarkan Leon Lai.


*cahaya kegemilangan*


Padahalnya, dia bukanlah tersangat kacak dan biasa saja, kan? Soalan yang bertapak di bumi nyata:D



Sekian, catatan perkongsian kisah zaman remaja yang warna warni. Setiap remaja pun mesti ada poojaan hati-idola yang tersendiri. Yang penting kita sedar batas dan mengawal tahap emosi. Fanatik yang berpada-pada. Psttt! Kak Izanor tahu remaja sekarang suka dan puja aktor Boys Over Flower yang bergelar Lee Min Ho, kan-kan-kan?


*yakin selepas meng-GOOGLE senarai top artis Korea*


Ya, Lee Min Ho boleh tahan segak orangnya. Terpulang pada pilihan dan minat masing-masing. Mungkin ada yang lebih meminati Hyun Bin - Kim Hyun Joong - Jung Yong Hwa - Kim Bum - Jung Yong Hwa - Lee Junki - Jung Yong Hwa atau So Ji Sub.


Kenapa taip nama Jung Yong Hwa sampai tiga kali? Kenapa nama dia bercahaya biru berbanding yang lain?


Ehem! Itu kena tunggu catatan khas yang lain dengan tajuk nama Jung Yong Hwa. Sampai bertemu lagi:D 

No comments: