Sunday, February 28, 2010

'Nama saya Mac'

Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Pengumuman : Hari ini 1 Mac!

Ewah, sibuk pula mahu buat pengumuman padahalnya semua orang tahu hari ini berapa haribulan. Pembaca yang melayari internet tentulah tidak tinggal di dalam gua! Hai, sudahlah... semua orang tahu (=_=)

Pergilah menyapu, mendobi dan sidai kain. Pergilah tonton televisyen dari pagi sampai ke petang. Pergilah bersenam buat lompat bintang atau lari setempat keliling rumah. Pergilah susun buku-buku yang serabut dalam bilik sana. Pergilah beli burger Macdonald set 'happy meal' sekalipun. Buatlah apa saja, hakikat tak mungkin berubah. Hari ini 1 Mac.

"Izanor, sila terima kenyataan tersebut!"

Pengakuan : Manuskrip Cinderellah vs Rapunzelah masih belum siap.

Buat pengetahuan para pembaca, lima hari yang lalu Kak Izanor telah merancang dan menetapkan keazaman. Namun, bersikap positif sahaja memang tak mencukupi. Terdapat banyak lagi halangan lain yang mesti ditempuhi. Ambil satu contoh :

Kita sedang menulis dan fokus dengan mata yang sebulat bola ping pong. Hati membara bersemangat unggun api. Tiba-tiba, pintu rumah diketuk! Seorang lelaki menanggalkan topeng hitam yang berwayar gulung lagi tebal berkata. "Maaf, kami mahu melakukan penyemburan di dalam rumah."
Kita tergamam seketika dan bersiap memberikan ruang. Kita harus duduk di luar rumah selama hampir dua jam demi membiarkan peredaran udara kembali normal. Maksud tersiratnya, kita juga terpaksa meninggalkan laptop tersayang serta memerap idea yang boleh saja merajuk lalu hilang. Kita tak boleh menyalahkan Encik Penyembur yang menjalankan tugas. Sesungguhnya nyamuk Aedes itu berbahaya dan gejala demam Denggi harus dicegah! Jangan risau, tak ada peperangan yang berlaku di antara Kak Izanor dan Encik Penyembur :D

Itu hanya sekadar satu contoh. Itulah resam hidup kita sehari-hari. Adakalanya, muncul perkara-perkara yang tidak terjangka. Tak mengapa, lupakan kisah lalu (seolah kisah tersebut beberapa tahun yang lalu gamaknya:P) dan pandang ke depan. Tanpa memendam atau melayan kekecewaan, Kak Izanor bangkit dan terus menulis. Percayalah bahawa Kak Izanor sendiri terlalu ingin menikmati detik manuskrip cerita dongeng ini menemui halaman dan noktah yang terakhir. Oleh itu, semoga di pertemuan yang seterusnya kita berkongsi  catatan bahagia;)

Semoga terus ceria dan positif! \(^_^)/  

2 comments:

izzati said...

teruskan usaha anda kak izanor!!

*BERSEMANGAT*

salam,
izzati

Izanor said...

TERIMA KASIH IZZATI! (^_^)V